Träningsgrupper

TRÄNINGSGRUPPER

Här kan du läsa mer vilka träningsgrupper som Skogsfys erbjuder. Mer utförlig information om grupperna finns längre ner på sidan. Du kan alltid mejla till info@skogsfys.se om du har frågor.

VÄLJ DIN GRUPP

Nedan ser du vilka grupper som Skogsfys erbjuder. Längre ner på sidan finns mer info om grupperna. En träningsomgång är 6 veckor. Beroende på grupp tränar du en eller flera gånger i veckan. Träningspassen varieras och anpassas efter de som deltar för dagen. Vi tränar kondition, koordination, balans, styrka och smidighet. Efter en genomförd träningsomgång kommer du att uppleva en förbättrad kondition, vara starkare och känna ett ökat välbefinnande. Träningsomgången startar vecka 38 och pågår t o m vecka 43, 2017.

Senior-gruppen

För dig som vill öka ditt välbefinnande, träna anpassat efter din förmåga och ha roligt. Instruktören är utbildad i att träna äldre personer.

Måndagar kl 10.00 - 11.10

Senior-gruppen

Tempo-grupp

Tempo-grupp

För dig som springer och vill variera det med styrkeövningar. Passen har ett högre tempo i både löpning och övningar jämfört med komigång-gruppen.

Krav: Springa 2km.

Tisdag & Torsdag

kl 19.45 - 20.45

Gå-gruppen

Passar dig som vill promenera i ett vanligt promenadtempo och med inslag av styrkeövningar, balans och skratt. Även tempoökningar ingår.

Måndagar kl 18.30 - 19.40

Gå-gruppen

Rehab-grupp

Rehab-gruppen

Gruppen är tänkt för dig, otränad som tränad, som är i behov av rehabilitering av en skada eller har långvarig smärtproblematik.

 

OBS! Göteborg.

 

Onsdagar kl 9.00 - 9.40

Komigång-grupp

Komigång-gruppen

Träningen för dig som joggar i din träning och vill kombinera det med styrka. Gruppen har ett lugnt tempo i jogg och i övningar.

Krav: Jogga lugnt i 1 km.

 

Tisdag & Torsdag

kl 18.30 - 19.40

Walkfeeling & Runfeeling

Gruppträning 3 ggr á 1h. Max 5 pers/grupp. Lär dig gå och springa skonsamt. Fokus på ditt rörelsemönster och hur det påverkar din vardag. Läs mer nedan.

 

Onsdagar 18.30 - 19.30

MER INFORMATION

 

GÅ-GRUPP

Passar dig som vill komma ut och röra på dig tillsammans med andra likasinnade. Vi träffas 1 gång i veckan promenerar 1 - 2 km och kombinerar promenaden med styrka, koordination, balans, smidighetsträning och skratt. Gruppen är lämplig för dig som inte vill eller kan springa/jogga eller gå snabbt men ändå vill öka ditt välbefinnande, träna anpassat efter din förmåga och ha roligt. Det går bra att ha skavanker som ont i knän, rygg, axlar eller annat som kan begränsa. Promenaden och styrkeövningarna anpassas efter din förmåga och vilja. Vi gör övningar som skall ge dig en lättare vardag. Gruppen fokuserar på att det skall vara roligt, givande och socialt.

 

SENIOR-GRUPP

Gruppen är lämplig för dig som vill öka ditt välbefinnande, träna anpassat efter din förmåga och ha roligt. Till en början har vi ett lågt tempo som ökas allt eftersom deltagarna blir starkare och orkar mer. Vi gör övningar som förbättrar din kondition, ökar din styrka samt balans och rörlighet i din kropp. Det går alldeles utmärkt att ha "skavanker" som t ex dåliga knän, högt blodtryck eller liknande. Vi anpassar träningen. Det finns inga krav på att man skall ha uppnått en viss ålder för att vara med. Träningen är till för dig som vill/behöver bli starkare för att klara av din vardag smidigare. Träningen baseras på forskning och träning anpassad efter seniorer.

 

TEMPO-GRUPP

Träningen passar dig som springer och vill kombinera det med styrka och andra övningar. Det kommer att vara ett högre tempo både i löpning och i övningar jämfört med komigång-gruppen. Här kan du välja om du vill träna tisdag, torsdag eller båda dagarna. Krav: Springa 2 km.

 

KOMIGÅNG-GRUPP

Gruppen är tänkt att passa dig som vill jogga i din träning. Lugnt tempo för dig som nyligen börjat träna och springa. Fokus kommer att vara på styrketräning i kombination med joggning. Även inslag av rörlighet, balans och koordinationsträning kommer att ingå i passen. Syftet är att du som deltar skall bygga upp din styrka i kroppen, få en bra kondition samt blir av med eller motverka skavanker. Här kan du välja om du vill träna tisdag, torsdag eller båda dagarna. Krav: Jogga 1 km i lugnt tempo. Passar till exempel dig som varit med i Gå-gruppen tidigare men vill börja jogga i din träning.

 

REHAB-GRUPP

Har du ont eller känner dig väldigt stel? Kom ner på våran REHAB-grupp. Vi fokuserar på dig. Vi tittar på ditt rörelsemönster och lägger upp träningen efter vad du behöver. Gruppen är tänkt för dig, otränad som tränad, som är i behov av rehabilitering av en skada eller har långvarig smärtproblematik. Vi går inga långa sträckor utan håller oss i närheten av samlingsplatsen. Klädsel varm men så att du kan röra dig ordentligt. 3ggr. OBS! Göteborg.

 

WALKFEELING

Vanligtsvis tränas Walkfeeling och Runfeeling enskilt men gruppformen passar dig som vill träna med andra samtidigt. Genom att träna samtidigt finns möjlighet att ta lärdom av de andra deltagarnas erfarenheter. Du anmäler dig först till Walkfeeling och därefter om du vill fortsätta anmäler du till till fortsättningen Runfeeling.

Pris: 1395kr. Max 5 personer och minimum 2 personer grupp.

 

De tre första tillfällerna arbetar vi med rörelsen under gång (Walkfeeling). Att ändra sitt rörelsemönster ökar din avslappning i kroppen, minskar belastning och smärtor och ger dig en bättre kroppskännedom. 3 träningstillfällen á 1 h. Utomhus. Inga förkunskaper krävs.

 

RUNFEELING

Nästa 3 träningstillfällen fokuserar på din löpning (Runfeeling) där vi fokuserar på att hitta en lätthet och att minska belastningar samt att öka din återhämtning under och mellan träningspassen. 3 träningstillfällen á 1 h. Utomhus. Krav: För att delta i Runfeeling krävs minst tre st tillfällen med Walkfeeling. Pris: 1395 kr Max 5 personer och minimum 2 personer grupp

 

FÖRDELAR MED SKOGSFYS

Träning på en bestämd dag och tid under sex veckor.

Utomhusträning ökar välbefinnandet.

Fokus på din träning men med alla fördelar som träning i grupp medför.

ATT TÄNKA PÅ

Kläder efter väder. Gula Skogsfyströjan ytterst.

Det finns inga krav på någon speciell utrustning.

Grupperna tar max 12st deltagare och minst 6st deltagare om inget annat skrivs.

Du skall ha betalat för ditt deltagande innan träningsomgången har startat.

I vissa grupper krävs att du t ex kan springa en viss sträcka och på en viss tid.

GRUPPERNA

Varje träningsomgång är 6 veckor.

Du anmäler dig till ett eller flera pass i veckan och tränar på dessa pass under träningsomgången.

Du väljer själv vilka dagar och pass du kombinerar ihop din träningsomgång med.

 

VAR?

Samlingsplats: Korsningen Lygnevi och Sätila Camping i Sätila. Parkeringsmöjligheter finns.

Handelsbolaget Skogsfys

 

Hemsida: www.skogsfys.se

Email: info@skogsfys.se

Facebook: www.facebook.se/skogsfys

Twitter: Skogsfys

Instagram: @Skogsfys, #skogsfys

Organisationsnummer: 969762-2018

SKOGSFYS

Registrerat varumärke

SKOGSFYS Copyright @ All Rights Reserved 2017